Reclamebureau ontvangt persoonlijke gegevens van Nederlanders na onbereikbaarheid DigiD
De overheidsdienst DigiD is inmiddels weer bereikbaar. De problemen hebben echter wel tot een vreemde situatie geleid. Digi-D, een reclamebureau met nagenoeg dezelfde naam als de overheidsdienst, is overspoeld met persoonlijke gegevens van Nederlandse burgers.
Webwereld meldt dat de persoonlijke gegevens zijn ingediend door burgers die niet in de gaten hebben gehad dat Digi-D een reclamebureau is en dus niet de identificatiedienst van de overheid. Het is niet overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Het bedrijf krijgt al jaren lang persoonlijke gegevens binnen die niet voor het bedrijf bedoeld zijn. Maar liefst 13.000 mensen zouden inmiddels gegevens als burgerservicenummers en wachtwoorden naar Digi-D hebben gestuurd.
Website met waarschuwing
Veel mensen lijken dus niet het verschil te zien tussen de website van de overheidsdienst DigiD en de website van het reclamebureau Digi-D. Digi-D startte daarom vorig jaar al een website om mensen voor de gelijkenis te waarschuwen. Ondanks de waarschuwing blijken mensen dus ook gisteren Digi-D gewoon weer persoonlijke informatie te hebben toegezonden.
De overheidsdienst DigiD is gisteren door dienstverlener Logius, verantwoordelijk voor het beheer van de dienst, offline gehaald nadat een beveiligingslek werd ontdekt. Het lek zit niet in de dienst zelf, maar in het ontwikkelplatform Ruby waar DigiD op is gebouwd. De overheidsdienst is inmiddels weer bereikbaar.