SAP verbetert mobile device management-oplossing SAP Afaria

SAP vernieuwt zijn mobile device management-oplossing SAP Afaria. Uitbreidingen van de oplossing bieden onder andere de mogelijkheid SAP Afaria dieper te integreren in de organisatie. Bedrijven kunnen hierdoor op een veilige manier omgaan met Bring Your Own Device (BYOD) en data die via mobiele apparaten worden verzonden beveiligen.
SAP
De vernieuwde variant van SAP Afaria speelt in op het groeiende gebruik van zakelijke mobile apps met app- en self-serviceportalen. Ruim twee derde van de medewerkers van bedrijven maakt gebruikt van zijn privé-smartphone of -tablet voor zakelijke doeleinden. Organisaties hebben daarom behoefte aan zowel traditioneel ‘mobile device management’ als oplossingen voor het beheren en beveiligen van de complete levenscyclus van mobile devices, apps en data. SAP Afaria biedt deze mogelijkheden.
Data veilig stellen
De oplossing garandeert de veiligheid van data die via mobiele apparaten wordt opgeslagen en verzonden. SAP Afaria biedt organisaties de mogelijkheid een op afstand een reservekopie van data te maken en data te verwijderen indien een tablet of smartphone wordt gestolen of zoekraakt. De oplossing biedt daarnaast de mogelijkheid bugs te verhelpen en zowel upgrades als nieuwe software onder mobiele gebruikers te distribueren.
Een diepere integratie van directories biedt bedrijven de mogelijkheid een koppeling te maken tussen gescheiden directories voor authentificatie en aanmeldingen bij applicaties. De oplossing vereenvoudigt hiermee het veilig aanmelden van individuele gebruikers op gedistribueerde systemen.
Verbeterde beheermogelijkheden
SAP Afaria beschikt daarnaast over verbeterde toegangscontrole voor e-mail en betere beheermogelijkheden voor apparaten. Een uitgebreidere PKI-certificaatbeheer maakt een gedetailleerde en veilige controle op voor het beheer en de afgifte van certificaten mogelijk.
Organisaties kunnen dankzij verbeteringen aan de app-portal van SAP Afaria apps aanbieden in hun eigen huisstijl. Daarnaast biedt de portal de mogelijkheid gebruikers in de apps uitleg te geven over de wijze waarop zij in hun functie voordeel kunnen halen uit de apps. Dankzij een nieuwe API en nieuwe features voor app-beleid kunnen beheerders apps implementeren via een nul-stappen installatie. Dit betekent dat beheerders apps kunnen creëren en veilig implementeren zonder dat gebruikers ingewikkelde informatie hoeven in te voeren. Denk hierbij aan een serveradres, domeinnaam of gebruikersnaam. Dit verlicht de werkdruk op de IT-helpdesk.
Self-service portal
Ook de self-service portal van SAP Afaria is vernieuwd. De portal beschikt over een vereenvoudigde interface die mobiele gebruikers toegang geeft tot het zakelijke netwerk en de mogelijkheid biedt hun mobiele apparaten te beheren. De beveiliging van Android-devices is verbeterd dankzij de ondersteuning van Samsung SAFE en de aanwezigheid van extra e-mail en beveiligingsmogelijkheden. Uitbreidingen voor Apple’s mobiele besturingssysteem helpen beheerders bij de detectie van iPhones en iPads die zijn voorzien van een jailbreak. Een jailbreak geeft gebruikers de beschikking over beheerdersrechten op hun smartphone of tablet, wat voor bedrijven risico’s met zich meebrengt.