Apple gaat apps die UDID gebruiken vanaf 1 mei definitief weigeren
Apple legt het gebruik van de Unique Device Identifier (UDID) definitief aan banden. Iedere app die vanaf 1 mei nog toegang vereist tot de UDID wordt geweigerd in het goedkeuringsproces voor de App Store. Dit maakt Apple bekend op zijn developer-website.
Het gebruik van UDID is al sinds vorig jaar officieel verboden, maar de naleving van deze regels werd door Apple tot nu toe niet actief gecontroleerd. Hier komt nu dus verandering in. Geen enkele nieuwe iPhone-, iPod- of iPad-app (of update voor een bestaande app) mag nog gebruik maken van de UDID.
Wat is de UDID?
De UDID is een unieke code die voor ieder apparaat wordt gegeneerd. Ieder apparaat van iedere gebruiker beschikt dus over een unieke UDID. Deze UDID stelt ontwikkelaars in staat het gedrag van gebruikers te monitoren, waardoor zij advertenties op maat kunnen aanbieden. De UDID is niet gekoppeld aan persoonsgegevens. Ontwikkelaars kunnen het gedrag van gebruikers dus niet koppelen aan NAW-gegevens.
Door niet langer toe te staan dat apps toegang krijgen tot de UDID wil Apple de privacy van gebruikers beschermen. Apple biedt ontwikkelaars die adverteerders de mogelijkheid willen bieden in te spelen op het gedrag van gebruikers wel de beschikking over een nieuwe API: de Advertising Identifier. De Advertising Identifier levert vergelijkbare informatie als de UDID. Gebruikers hebben echter de mogelijkheid de Advertising Identifier zelf uit te schakelen, iets wat bij de UDID niet mogelijk is.