'Aantal doelgerichte cyberaanvallen is vorig jaar met 42 procent gestegen'
Het aantal doelgerichte cyberaanvallen is in 2012 met maar liefst 42 procent gestegen ten opzichte van 2011. Het gaat hierbij om cyberaanvallen die zijn ontworpen om intellectueel eigendom van slachtoffers te stelen.
Dit meldt Symantec in zijn Internet Security Threat Report Volume 18. De aanvallen zijn steeds vaker gericht op zowel de productiebranche als kleine bedrijf. In 31 procent van de gevallen waren dit soort bedrijven het doelwit, wat een verdrievoudiging is ten opzichte van 2011.
'Watering hole'-aanvallen
Hackers blijken kleine bedrijven vooral aan te vallen om met behulp van 'watering hole'-aanvallen uiteindelijk bij grotere bedrijven binnen te dringen. Bij dit soort aanvallen infecteert een hacker een website zodat bezoekers slachtoffer worden van een doelgerichte cyberaanval. Het aantal web-gebaseerde aanvallen is in 2012 met 30 procent gestegen. Vooral websites van kleine bedrijven die gebruikt worden voor 'watering hole'-aanvallen zijn hiervoor verantwoordelijk.
Een bedrijf met minder dan 250 medewerkers wordt door Symantec gezien als een klein bedrijf. Dit soort bedrijven besteden weinig aandacht aan beveiliging en achten zich vaak immuun voor cyberaanvallen. Dit speelt hackers in de kaart. Hackers zijn bij kleine bedrijven vooral geïnteresseerd in intellectuele eigendommen, financiële gegevens en klantgegevens.
Productiebranche is het populairste doelwit
De overheid was in 2011 nog de branche die het vaakst doelwit was van cyberaanvallen. Deze twijfelachtige eer gaat nu naar de productiebranche. Vooral toeleveranciers van grote bedrijven zijn een geliefd doelwit, aangezien hackers dit soort organisaties als kwetsbaar zijn. Daarnaast zijn de bedrijven vaak in het bezit van intellectueel eigendom, wat veel waard kan zijn.