Onderwijs- en onderzoeksinstellingen lopen voor in gebruik van mobiele technologieën

Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen lopen gemiddeld voor op de Nederlandse bevolking in het gebruik van mobiel internet. Studenten, medewerkers en docenten bezitten vaker een mobiele telefoon en/of tablet met een databundel. Daarnaast vindt de groep het logisch dat mobiele en draadloze (Wi-Fi) technologie wordt ingezet voor werken en leren.
Onderwijs- en onderzoeksinstellingen lopen voor in gebruik van mobiele technologieën
Dit blijkt uit onderzoek van SURFnet naar de trends bij het gebruik van mobiele en draadloze technologie onder mbo-, hbo- en onderzoeksinstellingen en UMC’s en universiteiten. Dé mobiele eindgebruiker blijkt binnen de doelgroep van SURFnet niet te bestaan. Er zijn duidelijke verschillen in behoeften, barrières en triggers tussen de verschillende type instellingen. Zo gebruiken studenten op universiteiten relatief vaak speciale studie-gerelateerde apps op smartphones en tablets. Studenten van andere type instellingen doen dit echter in mindere mate.
Overeenkomsten
Tegelijker zijn er echter ook overeenkomsten zichtbaar. Gebruikers uit de doelgroep van SURFNet hebben vaker dan gemiddeld een databundel. Ongeveer 80 procent van respondenten heeft bij hun mobiele telefoon en/of tablet een databundel, terwijl dit percentage onder alle Nederlanders op 57% ligt.
“Uit het onderzoek blijkt dat de doelgroep van SURFnet hoge verwachtingen heeft over de impact van mobiele en draadloze technologie in het hoger onderwijs en onderzoek”, zegt Kirsten Veelo, Projectmanager van SURFnet. “De belangrijkste redenen om mobiele technologie niet in te zetten voor studie en werk hebben te maken met beperkte toegankelijkheid van diensten op mobiele devices en de kosten voor het device of het data-abonnement.”
TNS NIPO
Het onderzoek is in opdracht van SURFnet uitgevoerd door TNS NIPO. Ruim 1.000 respondenten hebben deelgenomen aan het onderzoek. De uitkomsten van het onderzoek worden op 10 december 2013 gepresenteerd tijdens het seminar ‘Het nieuwe mobiele leren en werken’.