Fraude met internetbankieren stijgt ook in België

Ook in België is fraude met internetbankieren een steeds groter problemen. In de eerste helft van dit jaar zijn er 838 gevallen van fraude met internetbankieren in het land geteld. Deze gevallen zijn goed voor een bedrag van 2,7 miljoen euro.
Fraude met internetbankieren stijgt ook in België
Febelfin meldt dat het vooral gaat om phishingfraude. Hierbij sturen cybercriminelen klanten eerst e-mails vanuit naam van de bank. In dit mailtje proberen de aanvallers klanten te overtuigen persoonlijke gegevens af te staan. Vooral het telefoonnummer van klanten wordt vaak gevraagd. Slachtoffers wordt doorgaans gevraagd de informatie op een nagemaakte website in te voeren.
Telefonisch contact
De fraudeurs nemen vervolgens telefonisch contact op met het slachtoffer en geven zich uit voor een medewerker van hun bank. Vervolgens wordt slachtoffers gevraagd de response code die op het scherm van de kaartlezer verschijnt door te geven. De cybercriminelen kunnen vervolgens geld overschrijven van de rekening van hun slachtoffer.
Eind juni van dit jaar stond de teller op 838 fraudegevallen. Daarbij werd netto een totaalbedrag van 2,7 miljoen euro ontvreemd. Over het hele jaar 2012 werd bij 1003 fraudegevallen bijna 3 miljoen euro buitgemaakt.