Helft MKB'ers acht gratis collaboratiesoftware niet geschikt voor zakelijk gebruik

Ruim de helft (52 procent) van de MKB-ondernemers acht gratis online software om online samen te werken niet geschikt voor zakelijk gebruik. Bij ZZP’ers ligt dit percentage iets lager: 36 procent vindt dat dergelijke online software niet thuishoort in de zakelijke markt. Opvallend genoeg gebruikt 78 procent van de MKB’ers en ZZP’ers desondanks wel gratis online software om samen te werken. Dit blijkt uit onderzoek naar digitaal samenwerken van Woozl, de online document management oplossing voor de zakelijke markt, onder 400 ondernemers en ZZP’ers.
Helft MKB'ers acht gratis collaboratiesoftware niet geschikt voor zakelijk gebruik
MKB-ondernemers en ZZP’ers zijn het niet eens over de eisen waaraan online software moet voldoen. Zo vinden de meeste ZZP’ers de gebruiksvriendelijkheid een belangrijk aspect (35 procent), terwijl dit bij MKB-ondernemers op de tweede plaats komt (29 procent). MKB’ers vinden het vooral van belang dat de software altijd en overal te benaderen is (44 procent). De top drie wordt door beide partijen afgesloten met de wens dat de software algemeen bekend is en door veel mensen gebruikt wordt.
Beveiliging
Ook bij de beveiliging van gratis online diensten om samen te werken plaatsen MKB'ers en ZZP'ers vraagtekens. Het is in veel gevallen niet duidelijk op welke wijze de leverancier van de dienst omgaat met data, informatie en persoonsgegevens.
Joost Bolkenstein, Business Unit Manager bij Woozl: “Het is in een zakelijke omgeving belangrijk om te werken met een veilige oplossing. Ondernemers willen niet alleen hun data veilig stellen, maar ze willen ook altijd en overal efficiënt kunnen samenwerken. Dit blijkt wel uit de top drie belangrijkste eisen die ondernemers stellen aan online software. De gratis online software is doorgaans erg gebruiksvriendelijk en wordt door veel mensen gebruikt, echter kan niet altijd 100 procent veiligheid gegarandeerd worden. Vaak ontbreekt de garantie van de aanbieder dat informatie goed en beveiligd wordt opgeslagen en worden persoonsgegevens verkocht en gebruikt voor advertentiedoeleinden. Door bewust te zijn van de risico’s kunnen ondernemers een afgewogen keuze maken.”