Consumentenbond roept Albert Heijn op bonuskaart beter te beveiligen

De Consumentenbond roept Albert Heijn op de bonuskaart beter te beveiligen. De supermarkt registreert met behulp van de bonuskaart welke producten klanten aanschaffen. Het koopgedrag van klanten kan door onbevoegden echter eenvoudig worden ingekeken door online simpelweg het bonuskaartnummer in te voeren.
De Consumentenbond doet de oproep in een artikel in de Telegraaf. De informatie kan worden opgevraagd via zowel de website van Albert Heijn als een app. Per klant wordt bijgehouden wat hij of zij in de afgelopen drie maanden heeft aangeschaft. Deze informatie is beschikbaar door het bonuskaartnummer van een klant in te voeren. Dit bonuskaartnummer staat grotendeels vermeld op de bon, die klanten vaak achteloos bij de kassa laten liggen. De eerste cijfers ontbreken op de bon, maar dit zijn volgens de Consumentenbond standaard cijfers die dan ook eenvoudig te achterhalen zijn.
Consumentenbond
Privacy waarborgen
De Consumentenbond roept Albert Heijn daarom op de bonuskaarten beter te beveiligen, zodat de privacy van klanten wordt gewaarborgd. De organisatie pleit voor een beveiliging met behulp van een wachtwoord, waardoor gegevens niet langer door iedereen kunnen worden ingezien.
Albert Heijn stelt in een reactie dat de Consumentenbond consumenten onnodig ongerust maakt. Het bedrijf geeft toe dat het mogelijk is toegang te krijgen tot het koopgedrag van klanten door enkel het bonuskaartnummer in te voeren. Het gevaar dat dit met zich meebrengt worden volgens de supermarkt echter overdreven.