Zakelijke klanten van ABN Amro krijgen schade van fraude niet altijd vergoed

ABN Amro vergoedt slechts een deel van het geld dat een slachtoffer door fraude met internetbankieren kwijtraakt. Klanten hoeven er niet op te rekenen in alle gevallen het volledige bedrag teruggestort te krijgen.
Shirley van Haren vertelt tegen Kassa hoe haar dansschool, die zij samen met haar vriend runt, 1.100 euro is kwijtgeraakt na fraude met internetbankieren. Van Haren wilde het saldo van haar zakelijke rekening controleren en probeerde op 10 april 2013 in te loggen op haar bankrekeningen bij ABN Amro. In plaats van haar rekening krijgt Van Haren echter na het inloggen een foutmelding te zien.
5.500 euro verdwenen
Korte tijd later controleerde Van Haren alsnog haar bankrekening en ontdekte dat maar liefst zo'n 5.500 euro is verdwenen. Ze neemt direct contact op met ABN Amro en doet daarnaast bij de politie aangifte. ABN Amro stort ruim een week na het incident een bedrag van 4.500 euro terug op haar rekening, zonder hierbij uitleg te geven.
Voor de overige 1.000 euro stelt de bank echter niet verantwoordelijk te zijn. ABN Amro zegt in een brief aan Van Haren dat klanten zelf verantwoordelijk zijn voor veilige computers en software. Ook stelt de bank dat Van Haren niet meerdere keren haar codes hadden moeten invoeren, aangezien zij problemen ondervond met de website. De bank is dan ook niet van plan de resterende 1.000 euro te vergoeden.