41% van slachtoffer online fraude ziet geen cent van zijn geld terug

Wie slachtoffer is van financiële cybercrime hoeft er niet altijd op te rekenen zijn geld terug te krijgen. Zo'n 41% van de mensen die op deze wijze geld verloren zag hier geen cent meer van terug.
Kaspersky Lab
Dit blijkt uit de Kaspersky Consumer Security Risks Survey, een wereldwijd onderzoek dat afgelopen zomer werd uitgevoerd door B2B International in opdracht van Kaspersky Lab.
Terugbetaling blijkt vooral theorie
Indien scammers van een elektronische bank- of betaalrekening stelen zouden gebruikers in theorie via juridische procedures van de bank hun geld moeten terugkrijgen. Het onderzoek van B2B International wijst echter uit dat dit in veel situaties niet het geval is.
45% van de mensen die het slachtoffer van online fraude werden, ontving een volledige compensatie. Slechts 14% kreeg een deel van het gestolen bedrag vergoed, terwijl de resterende 41% met lege handen achterbleef.
Onterecht vertrouwen
Gebruikers blijken tegelijkertijd er vertrouwen in te hebben dat hun transacties voldoende beschermd zijn door aanbieders van services voor online bankieren, betalen en winkelen. Volgens het onderzoek gelooft 45% van de respondenten dat de bank verantwoordelijk is voor het terugbetalen van geld dat verloren ging bij dergelijke online transacties en 42% vindt dat de bank gratis beveiligingsoplossingen zou moeten bieden om de veiligheid van overschrijvingen te garanderen. Dit vertrouwen blijkt dus onterecht te zijn.
De Nederlandse overheid heeft een wetsvoorstel aangenomen om slachtoffers van fraude met internetbankieren de zekerheid te geven dat zij hun geld daadwerkelijk terugkrijgen. “Nu is het nog zo dat banken vaak uit coulance hun klanten terugbetalen. Straks komt daar dus een wettelijke regeling voor waardoor slachtoffers de schade vergoed krijgen, mits ze niet grof nalatig of roekeloos zijn geweest. Met deze wet zijn er straks eenduidige en transparante vergoedingsnormen waarbij de verantwoordelijkheid niet verder naar het slachtoffers wordt verschoven. Voorkomen is echter sowieso beter dan genezen, dus het beste advies is en blijft om als gebruiker zelf de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen”, zegt Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux en Nordic.