De NVB en de Consumentenbond stellen algemene regels voor internetbankieren op

Wie slachtoffer wordt van fraude met internetbankieren kan er op dit moment niet zeker van zijn dat hij of zij daadwerkelijk een schadevergoeding krijgt van de bank. Ieder bank stelt andere eisen waar klanten aan moeten voldoen om hier recht op te krijgen. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Consumentenbond hebben nu regels voor internetbankieren op gesteld die hier verandering in moeten brengen.
De NVB en de Consumentenbond stellen algemene regels voor internetbankieren op
De nieuwe regels zijn bedoeld voor alle particuliere klanten van Nederlandse banken. Burgers die zich aan de regels houden weten zeker dat zij in geval van fraude met internetbankieren de schade vergoedt krijgen. De nieuwe regels stellen dat klanten hun beveiligingscodes geheim moeten houden en moeten zorgen dat hun bankpas nooit door een ander gebruikt wordt. Daarnaast moeten zij de apparatuur waarop zij hun bankzaken regelen goed beveiligen en met regelmaat hun bankrekening controleren op afwijkingen. Eventuele afwijkingen die worden opgemerkt moeten direct worden gemeld aan de bank, waarna de klant wordt geacht de aanwijzingen van de bank op te volgen.
De nieuwe regels gaan in op 1 januari 2014 en moeten klanten van Nederlandse banken meer zekerheid bieden. De regels moeten consumenten beter bewust maken van de richtlijnen waar zij van hun bank aan moeten voldoen op het moment dat zij bankzaken regelen via het internet. De NVB en de Consumentenbond wijzen burgers wel op het feit dat verschillende banken een eigen risico van maximaal 150 euro in rekening brengen.