Meer Nederlanders hebben een smartphone dan een PC of desktop
Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft toenemen. Meer dan de helft (53 procent) van alle Nederlanders beschikt inmiddels over een tablet. Met 8,5 miljoen smartphonebezitters zijn er inmiddels meer mensen die een smartphone bezitten (67 procent) dan een pc/desktop (65 procent).
Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ die GfK vandaag bekend maakt. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media. Door de groeiende populariteit van smartphones en tablets worden de apparaten ook steeds interessanter voor cybercriminelen.
20% belt niet met zijn smartphone Het aantal smartphonebezitters stijgt in een jaar tijd van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen. Voor het eerst bezitten hierdoor meer mensen een smartphone dan een pc/desktop. Opvallend genoeg geeft 20% van de smartphonebezitters aan helemaal niet met het toestel te bellen, maar het voornamelijk te gebruiken voor chatten als WhatsApp (67%), mailen (72%) en surfen (78%).
Het aantal tabletbezitters is gestegen tot bijna 7 miljoen. Dit betekent dat ruim de helft van alle Nederlanders in het bezit is van een tablet. Het mediagebruik op tablets stijgt. Een derde van de tabletbezitters (31 procent) leest wel eens de krant op een tablet. Dit was in december 2012 nog 21 procent. Een kwart (24 procent) kijkt op zijn of haar tablet tv. Dit percentage lag in december 2012 op 16 procent. 1 op de 9 gebruikers gebruikt zijn tablet om naar radio te luisteren.
Social media Facebook blijft met ruim 9 miljoen Nederlandse gebruikers het grootste social media netwerk en groeit nog steeds. Het percentage is gestegen van 66 procent in december 2012 naar 72 procent. Het gemiddeld aantal bezoeken gaat in een jaar tijd van 20 naar 24 per week. Het aantal Nederlanders met een Twitter account blijft met 27 procent stabiel, al daalt het actieve gebruik sterk. Het aantal gemiddelde bezoeken per week is gedaald van 22 in december 2012 naar 13 per week. Het aantal Twitter berichten is in deze periode gehalveerd van gemiddeld ruim 8 posts per week naar 3,5. Een kleine 10 procent heeft inmiddels een Instagram account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief. Een derde van hen gebruikt Instagram.
Bijna een derde van alle Nederlanders gebruikte tenminste één betaalde video on demand-dienst. Denk hierbij aan Netflix, Videoland of UPC on demand. 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingmuziekdienst als Spotify of Deezer. Jongeren blijken vaker gebruik te maken van deze dienst. 20 procent van de jongeren tussen de 13 en 17 jaar oud heeft de afgelopen maand muziek on demand geluisterd.